Start / Rozrywka / Gry / Starochińska gra w Kropki (Go) znana od ponad 4000 lat

Starochińska gra w Kropki (Go) znana od ponad 4000 lat

Tym razem zaprezentuję Wam grę, która uczy myślenia analitycznego. Wystarczy kartka w kratkę i coś do pisania, najlepiej dwa różnokolorowe długopisy (gra dla 2 osób). Przyznam się, że uwielbiałem w nią grać zwłaszcza na zajęciach szkolnych, na których powieki zaczęły odmawiać współpracy. Typem wagarowicza nie byłem, więc trzeba było jakoś przetrwać nudne zajęcia i robić z nich notatki. Z pomocą przyszły rzeczone Kropki.

Historia

Potoczna nazwa tej starochińskiej gry w Go (chiń. weiqi) to właśnie tzw. Kropki, które stały się nieplanszową Cesarz Yaowersją oryginału. Jej początki sięgają 2000 roku p.n.e. Według niektórych źródeł wymyślił ją cesarz Yao (2357-2255 r. p.n.e.) w celu kształcenia syna Dan Zhu. Według historycznej księgi pt. Shibenzuopian (Kronika. Sztuka Użytkowa), która powstała w Epoce Walczących Królestw (V-III w. p.n.e.) zapisano, że „cesarz Yao wymyślił weiqi, żeby Dan Zhu uczył się dobra”.

Zasady

Go – to wersja planszowa, natomiast do gry w Kropki wystarczy kartka papieru w kratkę i coś do pisania. Jest to właściwie gra strategiczna, która polega na otaczaniu kropek przeciwnika własnymi kropkami. Gracze stawiają kropki na przemian w miejscu przecięcia linii. Gdy jednemu z graczy uda się otoczyć kropki rywala, łączone są linią, które tworzą kształt tzw. bazy, państwa. Linie prowadzić można w pionie, w poziomie i po skosie pamiętając, że odległość nie może być większa niż jedna kratka – kontakt kropek musi być bezpośredni jak na zamieszczonej obok animacji. Otaczane terytorium może mieć dowolną wielkość – im większe, tym lepiej – musi jednak w nim zawierać się przynajmniej jedna kropka, bądź terytorium przeciwnika. Wygrywa ten, kto obejmie największą ilość kropek rywala.

Ciekawostki

Gdybyście chcieli sobie urozmaicić grę, można wprowadzić pewną zmianę, mianowicie zamiast trzymać się ograniczenia do jednej kratki, można rozszerzyć tę regułę do dwóch kratek. Wtedy gra staje się bardziej złożona, a najlepszą obroną staje się atak.

Dla komputerów okazuje się, że gra w Go jest dużo bardziej skomplikowanym wyzwaniem. Dużo lepiej sztuczna inteligencja radzi sobie w grze w szachy w starciu z człowiekiem. Wynika to z tego, że w szachach mamy do czynienia z dużo mniejszą liczbą możliwych ruchów. Do tego skutek jednego posunięcia w szachach jest zwykle natychmiastowy, natomiast w Go efekty ruchu mogą przyjść kilkaset posunięć później. Oprócz tego w szachach początek gry często bywa podobny, na to składają się tzw. księgi wyjść rozpoczynające grę. W Go często zawodzi planowanie na „krótki dystans”.

Mam nadzieję, że gra przypadnie Wam do gustu. Budujcie imperia i bawcie się dobrze!

Nie zapomnijcie polubić:

Wasze komentarze:

O tym już wiesz?

Pentatonix, czyli gardła pełne wdzięku

Ten zespół po prostu trzeba poznać – Pentatonix. Jest to amerykański zespół znany głównie z …