W tym wyjątkowym filmie groteska, surrealizm, ironia przeplata się z magią i bajkowością. Poznajmy Amelię (Audrey Tautou) – bardzo nieśmiałą, wrażliwą osobę. Pracuje jako kelnerka w jednej z kawiarenek i wynajmuje mieszkanie w dzielnicy Montmartre. Chcąc sprawić, by inni poczuli się bardziej szczęśliwi, wymyśla wiele misternych intryg, np. próbuje odnaleźć dorosłego właściciela pudełka z dziecięcymi zabawkami, które znajduje w swoim mieszkaniu, obmyśla genialny plan, by rozbawić ojca, kradnąc jego ulubionego krasnala ogrodowego. Przyjdzie jednak moment, kiedy Amelia będzie musiała zająć się własnym losem i własnym szczęściem. Znajdzie miłość w równie nieśmiałym jak ona młodym Nino.
![]() |
tytuł oryginalny: | Le fabuleux destin d’Amélie Poulain |
produkcja (rok): | Francja, Niemcy (2001) |
|
kategoria: | Dramat, Komedia romantyczna |
|
czas: | 1 godz. 57 min. |
Po uruchomieniu odtwarzacza poczekaj kilka sekund, aż pojawi się w prawym górnym rogu znaczek „X” – kliknij go, aby zakończyć reklamę. Miłego oglądania!
Ciekawostki:
- Początkowo Amelię miała zagrać Emily Watson, ale musiała zrezygnować z roli z bardzo prostej przyczyny – nie mówiła po francusku
- w ciągu pierwszych siedmiu tygodni wyświetlania we Francji, film obejrzało ponad sześć milionów widzów. Prezydent Chirac zażądał prywatnego pokazu filmu, a premier Jospin i wielu ministrów jego rządu obejrzało go w kinie
- reżyser zaczął kolekcjonować historyjki i wspomnienia, które później miały się złożyć na fabułę filmu, już w 1974 roku
- Jean-Pierre Jeunet inspirował się przy tworzeniu scenariusza między innymi książką Philippe’a Delerma „Pierwszy łyk piwa i inne przyjemności”, która zrobiła furorę we Francji. Niedawno przetłumaczono ją również na język polski
- Yann Tiersen początkowo nie był przewidywany jako kompozytor ścieżki dźwiękowej. Jean-Pierre Jeunet usłyszał jego piosenkę po raz pierwszy, kiedy jechał na plan zdjęciowy (YouTube: Amelie Soundtrack)
- kolorystyka filmu (zieleń, błękit i czerwień) jest inspirowana obrazami brazylijskiego artysty Juareza Machado
- w czerwcu 2010 roku „Amelia” zajęła pierwsze miejsce w nowym rankingu najlepiej nakręconych filmów, jakie powstały w latach 1998-2008 opublikowanym przez magazyn „The American Cinematographer”.